Diolog pertarungan Tuah Jebat

March 30, 2009 at 5:03 am (Uncategorized)

 

   

Tempat:IStsana Singapura

Masa:&:30 malam

Pelakon 1:Hang Jebat

Pelakon 2 :Hang Tuah

 

Malam itu riuh dengan pergaduhan Hang Tuah dan Hang jebat.Orang kampung berhimpun untuk menyasikan pergaduhan yang terdapat di Istana Singapura.Mereka bermaki-hamun tidak henti-henti .Rupa-rupannya Hang Jebat marah kerana Hang Tuah telah mencuri  kambingnya.

 

Hang Jebat: Eh ,Tuah! Kau ingat kau boleh lari begitu sahaja tanpa diketahui orang kampung

Hang Tuah:Mana aku ada buat apa-apa!

Hang Jebat:Kau hendak membantah aku lagi eh, Tuah! Aku jelas-jelas Nampak kau semalam memasuki

                      rumahku dengan tiba-tiba.

Hang Tuah: aku sumpah aku tidak membuat apa-apa!

Hang Jebat:Hei,jangan  cakap banyak !  Kau ingat kau besar sangat ke? Mari bertarung!

 

Mereka memulakan pergaduhan mereka.

 

Hang Jebat: (Dengan penuh perasaan menedang  Hang Tuah) ambil kau!

Hang Tuah:Berhenti! Aku  memang benar mencuri kambing kau tapi haya untuk memaskkan lauk

                     Kegemaran kau iatu Nasi Beriyani  untuk hari jadi kau!

Hang Jebat:(Dengan muka yang marah bercampur bingung)maafkan aku tetepi lain kali kau  jangan

                      Ulang lagi faham!

Hang Tuah:Kawanku yang baik hati aku janji aku tidak akn ulang lagi.Persahabatan kita tidak harus

                     terputus hanya kerana sebuah kambing!  

 

Mereka berbaik semula dan hari Jadi Hang Jebat disambut oleh meriah sekali. Stu kuali Nasi Beriyani telah disiapkan oleh Hang Jebet seseorang diri.Maklumlah perut Hang Jebat  besar!  

 

Leave a Reply

