Percutian 10 hari ke India

July 8, 2010 at 4:36 am (Uncategorized)

  Pengalaman saya semasa saya di India tidak dapat saya lupakan.Amat berbeza dengan keadaan di singapura.Saya masih ingat hari pertama saya  di New Delhi.Saya tiba pada waktu malamnya dan suhu darja mencecah 11 darja celsius. Saya dan keluarga  amat ghaira kerana kami tidak pernah pergi ke negara yang sejuk.Kami pun bermalam di sebuah hotel yang amat teruk sekali.Tapi tidak mengapalah kerana kami amat menghargai ketibaan kami di sini.

   Semasa penghidapan saya di sana,kami pun melawat TajMahal yang terletak di Agar,India.Istananya amat menakjubkan.Keindahan Tajmahal tidak boleh digambarkan dengan perkataan sahaja.Kami sekeluarga berkeliling istana itu.

  Kami pun pergi ke Gulmarg dan kashmir pada hari yang kelima. Suhu darjah mencetas -8 darjah celsius pada waktu malam dan 3 darjah celsius pada siang hari.Ia adalah kali pertama saya dapat mengalami salji.Kami bermalam di ‘houseboat’ .’Houseboat’ itu adalah rumah di atas air. Ia mempunyai empat bilik tidur yang amat luas.

  Saya pun ke gunung untuk mencubai ski.Ia adalah kali  pertama saya melakukukan  kegiatan itu sebab itulah saya di temani oleh seorang yang pakar dalam ski supaya dia dapat mengajari saya.Di sana juga saya bermain dengan salji dengan keluarga saya.Pengalaman saya di gunung itu tidak boleh saya dapati di Singapura.Pada hari itu saya amat beruntung  ibubapa  dapat membawa saya ke tempat ini.

  Kami bermalam di sana selama tiga malam.Nasib saya amat beruntung dapat menikmati kebudayaan mereka.Orang-orang di sana amat cantik dan kacak.Mereka kebanyakkan mempunyai sepasang mata biru dan hidung yang mancung seperti orang kacukan. Baju tradisional merka juga berbeza dengan budaya oarng lain.Saya dapat membeli satu pasang baju yang ditempahkan di sana khas untuk saya.Pelancongan ini tidak akan saya lupakan.=)

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

